IBU TERMUDA MELAHIRKAN ANAK


Ibu Termuda, Melahirkan di Usia 5 Tahun

Februari 9, 2009 - Zoe

Lina Medina

Lahir: 27 September 1933 (umur 76) Peru
Suami / Isteri: Raúl Jurado
Anak: Gerardo Medina / 14 Mei 1939-1979 (40 tahun) Lina Medina (lahir 27 September 1933; umur 75 tahun) adalah ibu yang termuda yang pernah hidup dalam sejarah perubatan, melahirkan dalam usia 5 tahun, 7 bulan dan 21 hari. Lina lahir dan mebesar di Peru dengan sihat, namun Lina dibawa ke rumah sakit oleh orang tuanya ketika berusia 5 tahun kerana tubuhnya yang terus membesar. Ibu bapanya menyangka Lina menghidapi tumor/pertumbuhan, namun doktornya mengatakan bahawa dia sedang hamil tujuh bulan. Dr. Gerardo Lozada akhirnya membawa Lina ke Lima, Peru, untuk pembedahan dan akhirnya dinyatakan bahwa Lina sedang mengandung. Satu setengah bulan kemudian, tarikh 14 Mei, 1939, dia melahirkan seorang anak lelaki melalui pembedahan kerana tulang kelangkangnya yang masih kecil. Pembedahan ini dilakukan oleh Dr. Lozada dan Dr. Busalleu, bersama-sama dengan Dr. Colretta yang menyiapkan anestesi. Berita ini dilaporkan secara penuh oleh Dr. Edmundo Escomel untuk La Presse Medicale, bersama dengan maklumat tambahan bahawa Lina telah mengalami menstruasi ketika berusia 8 bulan (atau 2 1 / 2 tahun menurut sumber-sumber lain), dan payudaranya telah berkembang sejak berumur 4 tahun sehingga dalam usia 5 tahun kelangkangannya telah melebar dan bertumbuhnya tulang.

Kehidupan anak lelakinya

Anak lelakinya memiliki berat 2.7 kg saat dilahirkan dan diberi nama Gerardo seperti nama doktornya. Gerardo menyangka bahawa Lina adalah kakaknya, tetapi ketika berusia 10 tahun barulah dia mengetahui Lina adalah ibunya. Gerardo telah membesar dengan sihat, namun pada tahun 1979 dia meninggal dalam usia 40 tahun kerana penyakit sumsum tulang.

Tindakan undang-undang

Tidak ada bukti bagaimana Lina boleh hamil, namun dia tetap tidak memberitahu siapa ayah dari Gerardo. Ayah Lina sempat ditahan dengan tuduhan memperkosa, namun akhirnya dilepaskankerana tiada sebarang bukti ditemui. Medina akhirnya berkahwin dengan Raúl Jurado, yang merupakan ayah kepada anak kedua mereka yang lahir pada tahun 1972. Mereka tinggal di perumahan kumuh di Chicago Chico ("Little Chicago"). DIa menolak pembicaraan dengan Reuters pada tahun 2002.

Pekerjaan

Saat remaja Lina bekerja sebagai setiausaha di klinik Dr. Gerardo Lozada di Lima, yang merupakan doktor yang bertanggungjawab membedahnya. Lozada menyekolahkannya, dan juga menolong anaknya Gerada bersekolah.

betul atau tidak adalah perkara yang kedua yang penting kita tahu keajaiban ALLAH ada dimana2 .berdoalah semoga kita ditambahkan lagi iman dgn peristiwa2 ini...ketahuilah ini adlh kisah yang sudah lama berlaku


dan kita tidak perlu mempercayainya bulat2

cukuplah kita mengambil pengajaran darinya agar dapat mndktkn diri kita kpd allah

dengan mengagumi setiap apa yang allah jdkan

percayalah disebalik semua itu ada hikmah yg tersembunyi....



29 Jamadil Awal 1431 H

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 20009-2012 Seventh Generation: IBU TERMUDA MELAHIRKAN ANAK
Design by aisyah ameelah ghariib