Bersihnya...



Alhamdulillah, setelah ditegur oleh banat, Marsha tentang tahap kebersihan kawasan banin, terbuka hati mereka untuk membersihkan kawasan mereka. Katanya, apa pandangan orang lain kalau tengok kelas ni? Kita kan orang Islam, seharusnya mengambil berat tentang kebersihan.

Terus banin angkat kerusi, menyapu, kemas barang-barang dalam meja dan atas rak kasut. Kedengaran riuh-rendah suara banin. Sekejap-sekejap pergi dekat kipas. Tak apalah kan, sekurang-kurangnya kali ini mereka bekerjasama mengemas kawasan mereka. Tidaklah banat sahaja buat kerja kan.

"First time tahun ni, banin bersungguh-sungguh, bekerjasama kemas kawasan banin."
"Harap-harap berkekalan."
"Ameen.."

Rehat...

Tengok hasilnya bila masuk kelas semula. Memang bersih, cuma barang sahaja yang kurang teratur. Marsha pun suruh Syaza jaga, kalau banin dah datang, beritahu. Sementara itu, Marsha dan Robiatul menyusun kerusi dan mengemas barang-barang atas meja banin sehingga menjadi begini....

selepas barang diatur oleh banat

kan best nak belajar tu

Bila tempat banin dah bersih, tempat banat pula nampak macam tak berapa nak kemas. Banat semua, "Alamak, tempat banat pun kena kemas semulalah." (-_-")

Banin, teruskan amalan ini ya!



13 Sya'aban 1431 H

2 comments:

  1. salam...alhamdulilllah,akhirnya kelas bersih...tp ana tahu ape hikmah lelaki x menyapu...sbb bila banin menyapu,nanti ade yg emosi banding dgn perempuan dgn kesabaran emosi ... walaupun setiap hari menyapu,still x emosi..huhuhu..harap2 kelas kita sentiasa kemas ye..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 20009-2012 Seventh Generation: Bersihnya...
Design by aisyah ameelah ghariib