s0lat penentu pilihan ??


salam ... kali ni ana nak cerita pasal s0lat, solat apa apabila kite rasa confuse nak pilih sesuatu,kita akan tunaikannya?? hoho,lambat sgt jawab...s0lat istikharah la...disebabkan ana ni cetek ilmu..jadi, ana ada petik drp satu blog..tntg s0lat istikharah ..

biasanya klu naik f0rm 4 ni...biasanya mesti kita akan buat pilihan sekolah mana sepatutnya jd tempat kita bljr, pemilihan subjek2 killer,nak pegang kerusi AMT MPP ke x....hohoho.sape tuh?...

jadi ana syorkan supaya buatlah s0lat istikharah...di sini ana nak betulkan..sbnrnya x semestinya kita confuse je kita buat solat istikharah..waktu lain pun time kita ddk2 saje2 boleh juga nk buat solat sunat istikharah..spt pesanan seorang sahabat batch 7 ni iaitu farhana sazali yg sekarang ni tlh pindah ke SMI AL-AMIN BANGI..klik sini utk baca blog beliau..

hah...beliau ada b'pesan sblm ambil PMR hari tu..supaya sentiasalah mlkkn s0lat sunat istikharah supaya mudah kita m'buat sesuatu pilihan ...


Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;
Mahfum Hadis:

Dari Jabir ra., ia berkata: "Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:



Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya”

Betapa pentingnya Solat Istikharah ini sebagaimana pentingnya kita mempelajari al-Quran.Insya-Allah mudah-mudahan akan diberi petunjuk utk m'buat kptsn...

disini juga ana nak sampaikan cara2 utk mudah mengetahui jawapan pilihan kita dlm s0lat istikhrah ... dimana cara2 ini tlh disampaikan oleh mlmh yong dlm usrah ana pd thn lps..dan ana rasakan ana patut b'kongsi bersama para pembaca.. :-

  1. mula2 mcm biasa je solat istikharah 2 rakaat..
  2. lps selesai s0lat ..ddk dan istighfar dan zikir beberapa kali ..
  3. buka alquran tu sekali je(kate org ganu sekali arong je) ..maknenye secara terus buka quran ..
  4. buka je m/s mana2 jangan pilih(klu pilih x jadi)s kita akan buka quran tu..pastikan ada m/s kanan dan kiri..
  5. jadi,sebelah kanan kira huruf خ khair (baik) dan sebelah muka surat kiri kira huruf ش syar( buruk) ...
  6. selepas kira ..nilaikan sendiri yg mana paling banyak..s0,yg plg banyak tu adalah keputusannya ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 20009-2012 Seventh Generation: s0lat penentu pilihan ??
Design by aisyah ameelah ghariib